Wednesday 26 December 2012

Joululoman kirjavinkki

Joululomalla ehtii hamstrata kirjastosta kunnianhimoisen suuren kasan kirjoja. Eräs niistä oli niin mielenkiintoinen, että aloin heti katsella nettikirjakaupoista, löytäisinkö sen jostain omaksikin. Anna Kortelainen on eräs lempikirjailijoistani, taidehistorioitsija ja tutkija, jonka aikaisemmista teoksista ainakin Levoton nainen- ja Virginie! -teoksia olen lukenut innoissani. Hurmio - oireet, hoito, ennaltaehkäisy kertoo Stendhalin syndroomasta tai hurmioon sairastumisesta, kuten "joka kodin satiirisen lääkärikirjan" takakansi lupaa.

Hurmio-teos alkaa katkelmalla Stendhalina paremmin tunnetun ranskalaisen kirjailijan Marie-Henri Beylen matkapäiväskirjasta Rome, Naples et Florence, jossa hän kuvaa kokemustaan firenzeläisen Santa Croce -kirkon kappelin maalauksia katsellessaan. "Siellä, rukousjakkaran porrasaskelmalla istuen, pää takakenossa ja lukupulpettiin nojaten jotta voisin katsella kattoa, Volterrannon Sibyllat antoivat minulle ehkäpä väkevimmän mielihyvän minkä maalaus on minulle koskaan antanut. Jo ajatus Firenzessä olemisesta ja juuri näkemieni hautojen levossa olevien suurmiesten läheisyydestä oli nostanut minut eräänlaiseen ekstaasiin. Ylevän kauneuden mietiskelyyn syventyneenä minä näin kauneuden läheltä, minä ikään kuin kosketin sitä. Olin päässyt sille tunteiden tasolle, jolla kuvataiteen antamat taivaalliset tuntemukset kohtaavat intohimoiset tunteet."

Tämän teoksen kanssa tekee mieli käpertyä sohvan- tai sängynkulmaan teekupillisen kanssa, palata Firenzen maisemiin, unelmoida kohtaamisista suurten katedraalien hiljaisen majesteetillisuuden ja suurten taiteilijoiden teosten aiheuttaman hämmennyksen ja ihailun kanssa...

No comments:

Post a Comment